Ćwiczenia na trampolinie dla wzmocnienia układu limfatycznego

Ćwiczenia na trampolinie dla wzmocnienia układu limfatycznego

Ostatnia aktualizacjia:

Dobrze funkcjonujący układ limfatyczny jest bardzo ważny w zapobieganiu chorobom infekcyjnym i zwalczaniu nowotworów. Jego sprawność zależy głównie od przepływu limfy, a ten – od aktywności fizycznej. Bardzo pomocne mogą okazać się ćwiczenia na trampolinie.

Czym jest układ limfatyczny?

O ile dużo mówi się o dobrej kondycji układu krążenia, o tyle wciąż istnieje mała świadomość znaczenia dobrej kondycji układu limfatycznego i krążenia limfy. Układ limfatyczny złożony jest z naczyń chłonnych, węzłów chłonnych oraz narządów zbudowanych z tkanki limfatycznej, takich jak grasica, śledziona, migdałki i wyrostek robaczkowy. W układzie limfatycznym krąży limfa, nazywana także chłonką. Organizm człowieka codziennie produkuje 2–4 litry limfy, przy czym jej ilość w organizmie jest znacznie większa, nawet 4–15 razy. Podczas gdy krew dostarcza składniki odżywcze do komórek organizmu, płyn limfatyczny usuwa i eliminuje odpady metaboliczne i toksyny z komórek i tkanek, a także zapewnia wsparcie immunologiczne w zapobieganiu infekcjom i chorobom zapalnym. Węzły chłonne wytwarzają limfocyty, czyli białe krwinki wyspecjalizowane w usuwaniu wirusów, szkodliwych czynników obcych, a nawet komórek rakowych. Jednym słowem, układ limfatyczny to system sanitarny organizmu.

Brak aktywności fizycznej spowalnia przepływ limfy

Nasze ciało codziennie atakowane jest zanieczyszczeniami środowiska – toksynami obecnymi w jedzeniu, wodzie i powietrzu. Natomiast w przeciwieństwie do układu krążenia, napędzanego przez serce, układ limfatyczny nie ma pompy, a chłonkę kieruje głównie w górę, w kierunku szyi. Okazuje się, że krążenie limfy zależy w dużej mierze od ruchów ciała, czyli codziennej aktywności fizycznej.

Wielogodzinne przesiadywanie przy biurku, tak typowe dla dzisiejszego stylu życia, znacznie tłumi krążenie limfy i jego funkcję detoksykacji, ogranicza sprawne usuwanie toksyn z organizmu oraz spowalnia docieranie komórek odpornościowych do miejsc zaatakowanych przez wirusy czy komórki rakowe. To między innymi tłumaczy, dlaczego właśnie osoby nieaktywne fizycznie są bardziej podatne na choroby. Ćwiczenia na trampolinie są prawdopodobnie najskuteczniejszym sposobem usprawniania przepływu limfy u osób prowadzących siedzący tryb życia.

Ćwiczenia na trampolinie poprawiają krążenie limfatyczne

Ćwiczenia na trampolinie to aktywność, która wprowadza cały organizm w ruch pionowy góra–dół i każdą komórkę ciała poddaje siłom przyspieszania i zwalniania. Towarzyszą temu powtarzające się skurcze i rozluźnienia mięśni oraz tkanek łącznych. W układzie naczyń limfatycznych zastawki otwierają się i zamykają. Wszystko to wyraźnie, nawet piętnastokrotnie, przyspiesza przepływ limfy, a także poprawia aktywność limfocytów. Z tego właśnie powodu ćwiczenia te zalecane są w profilaktyce chorób infekcyjnych i w zapobieganiu chorobie nowotworowej. Zwiększona aktywność limfocytów buduje odporność organizmu na wirusy, wspomaga gojenie ran i spowalnia procesy starzenia.

Według Lindy Brooks, autorki książki Rebounding and Your Immune System, dwie minuty ćwiczeń na trampolinie usprawniają cały układ limfatyczny i trzykrotnie zwiększają liczbę białych krwinek układu odpornościowego. Odnotowano, że terapeutyczne ćwiczenia na trampolinie zmniejszają guzy nowotworowe oraz wspomagają leczenie wielu innych dolegliwości.

Ćwiczenia na trampolinie łagodzą objawy obrzęku limfatycznego

Obrzęk rąk lub nóg spowodowany zatrzymaniem chłonki to stan znany jako obrzęk limfatyczny. Może się on pojawić w wyniku operacji lub upośledzenia funkcji naczyń limfatycznych. Ćwiczenia na trampolinie mogą pomóc zmniejszyć obrzęk i ciśnienie przez pompowanie zastałego płynu do układu limfatycznego. Działają też profilaktycznie: mogą nawet dopomóc zapobiegać obrzękom limfatycznym.

Kołysanie się na trampolinie w rehabilitacji pacjentów

Osoby, które mają słabą kondycję lub są trakcie rehabilitacji pochorobowej, również mogą doświadczyć ogromnych korzyści zdrowotnych takich ćwiczeń: wystarczy stać na trampolinie i lekko podskakiwać bez odrywania stóp od maty trampoliny, kołysząc się w górę i w dół. Dwie minuty takich ćwiczeń w ciągu dnia pomagają utrzymać aktywny układ odpornościowy i stale oczyszczają limfę, przyczyniając się do detoksykacji organizmu. Przeprowadzono badania, w których dowiedziono, że dla pacjentów z chorobą Parkinsona ćwiczenia tego rodzaju są bardziej korzystne niż ćwiczenia siłowe z ciężarkami. W badaniach wykazano również wyraźne korzyści takich ćwiczeń dla osób z nadwagą. W ćwiczeniach terapeutycznych najlepiej sprawdza się mini-trampolina zaprojektowana specjalnie do użytku domowego. Trampoliny często wyposażone są w specjalny uchwyt, zapewniający wsparcie i bezpieczeństwo. Taka trampolina może być niezbędnym elementem wyposażenia terapeutycznego i gimnastycznego, pomagającego pacjentowi w powrocie do zdrowia. Także osoby zdrowe mogą ją z powodzeniem wykorzystywać do ćwiczeń w domu.

Ćwiczenia na trampolinie to sprawdzony sposób aktywności fizycznej

Zdrowe osoby mogą zdecydować się na ćwiczenia aerobowe na trampolinie, aby stymulować układ odpornościowy, kontrolować masę ciała, tonować i wzmacniać ciało oraz budować wytrzymałość. Ćwiczenia na trampolinie to zabawny i sprawdzony sposób grupowych ćwiczeń aerobowych, które pomagają utrzymać zdrowie i zapobiegają chorobom. Ważną przy tym rzeczą jest zawsze pamiętać, że podobnie jak w przypadku każdego innego rodzaju ćwiczeń, tempo i sposób wykonywania ćwiczeń należy dopasować do aktualnej sytuacji zdrowotnej, po to, aby uniknąć przetrenowania czy kontuzji. Ćwiczenia fizyczne, o ile będziemy je prawidłowo wykonywać, powinny i będą dawać nam same korzyści.

Michał Kuczek
Michał Kuczek

Cześć! Jestem tutaj w celu odkrycia uniwersalnych metod rozwiązywania problemów. Interesują mnie negocjacje, zarządzanie, projektowanie i uprawa borówki amerykańskiej. Jestem studentem psychologii i prowadzę agencję kreatywną Biiird Studio.

Dodaj komentarz

Ćwiczenia na dobry początek dnia 1

Ćwiczenia na dobry początek dnia

Nie lubisz godzin porannych? Jesteś śpiący i potrzebujesz porządnej dawki energii? Szkoda, że tak wielu z nas tak właśnie spędza kilka pierwszych godzin każdego dnia.…